Instituto de Empresa y Desarrollo (IED)

Colegio de Administración y Economía
Acerca de nosotros

El Instituto de Empresa y Desarrollo (IED) de la Universidad San Francisco de Quito USFQ (en adelante “IED”) es una entidad sin personería jurídica que opera bajo el School of Business USFQ, dentro del CADE, con el objetivo de promover la investigación en áreas relacionadas a la empresa, el desarrollo económico, y la interacción entre ellas.

Escuela Académica
Intereses de investigación

Bienestar del consumidor y creación de valor
Gerencia e investigación de operaciones
Prácticas empresariales y estrategia
Economía experimental y del comportamiento
Desarrollo, política pública y economía política

Director del Instituto de Empresa y Desarrollo (IED)
Coordinador de Investigación School of Business
Profesor School of Business
Profesor Escuela de Empresas
(+593-2) 297-1700
Edificio Da Vinci, D-206A
Misión

El IED busca crear sinergias entre el sector privado y la academia a través del desarrollo de proyectos de investigación, estudios y análisis que contribuyan al desarrollo económico del país.

Visión

El IED será la institución académica líder a nivel nacional que, por la calidad y trascendencia de sus investigaciones, contribuirá al desarrollo del sector empresarial y al desarrollo económico del país.

En progreso:

• Cost reduction tendency and collaboration agreements in supply chain asymmetric relationships.
  • Meta-analytic review of ecolabels´ persuasion effect: cultural orientations as moderators.
  • Consumer perceptions of sustainably sourced, single-use, banana-leaf tableware.
  • Paragons of Sustainability: Transforming Luxury Markets through Value-in-Impact. Practical Insights from an Ecuadorian Artisan Chocolate Case Study.
  • Where does the minimum wage bite? From wages and employment to the labor share.
  • Personality Traits and Heterogeneous Adaptation to the Mental Health Effects of the Covid-19 Pandemic.
  • Contested Leadership: Communication and Cooperation in an Experimental Social Dilemma.
  • Inequality, trust and the legal system: Experimental evidence from Ecuador.
  • Case studies vs simulations in business education: An experimental analysis.

Terminados:

Publicaciones

Noboa, F., Grijalva, D., & Andrango, J. To’ak Chocolate (2022) Marketing in Latin America and the Caribbean: Contemporary Case Studies.

Michalski, M., Montes-Botella, J.L. Logistics service quality in an emergent market in Latin America (2022) International Journal of Logistics Management, 33 (1), pp. 79-101.

Pohlmann, A. The taste of compassion: Influencing meat attitudes with interhuman and interspecies moral appeals (2022) Appetite, 168.

Ahamed, A.F.M.J., Stump, R.L., Noboa, F. What Drives Importer Opportunism? Learning from a Developing Country in Latin America (2021) Journal of Global Marketing, 34 (2), pp. 146-164.

Pohlmann, A. Lowering barriers to plant-based diets: The effect of human and non-human animal self-similarity on meat avoidance intent and sensory food satisfaction (2021) Food Quality and Preference, 93.

Velasco, F., Yang, Z., Janakiraman, N. A meta-analytic investigation of consumer response to anthropomorphic appeals: The roles of product type and uncertainty avoidance (2021) Journal of Business Research, 131, pp. 735-746.

Velasco, F., Cardenas, J.J., Cardenas, M. A look at the social entrepreneur: the effects of resilience and power distance personality traits on consumers’ perceptions of corporate social sustainability (2021) International Entrepreneurship and Management Journal, 17 (1), pp. 83-103.

Velasco, F., Lanchimba, C., Contreras, O.L., Alonso-Dos-santos, M. Personalized service and brand equity in family business: A dyadic investigation (2021) Journal of Small Business Strategy, 31 (2), pp. 62-79.

Velasco, F., Martin, S.L., Cardenas, J.J., Cardenas, M. Employees’ attitudes toward corporate social responsibility programs: The influence of corporate frugality and polychronicity organizational capabilities (2021) Journal of Business Research, 124, pp. 538-546.

Grijalva, D.F., Ponsetto, M.L., Pontón, Y. Does an oil boom promote firms’ R&D expenditure? Evidence from Ecuador (2020) Management Research, 18 (2), pp. 171-199.

• Consultorías
  • Seminarios

Alianzas

Nombre Entidad: Produbanco