II World Summit on Evolution (2009)

Fecha
-
Agregar a calendario
Agregar a calendario 2009-08-22 14:00:00 2009-08-26 23:00:00 II World Summit on Evolution (2009) The Second World Summit on Evolution (WSE) will convene 24-27 August 2009 in the Galapagos Islands. With their historical significance in the development of the evolutionary theory, the Galapagos Islands offer an unparalleled venue to celebrate Darwin's bicentennial. The summit will bring together experts and students from widely different areas of evolutionary biology that rarely have the chance to meet. The focus will be on recent research and new advances in our understanding of evolution and the diversity of life. One session will focus in directly on containing the spread of creationism and intelligent design while improving the public's understanding of evolution throughout the Americas and elsewhere. Unlike the First WSE in 2005, there will be a mix of invited speakers and submitted talks. The summit will also include the first meeting of the Sociedad Iberoamericana de Biologia Evolutiva (SIBE). SIBE will be the first truly international forum that can lead to the establishment of academic and intellectual bonds between the Spanish- and Portuguese-speaking specialists in evolutionary biology. The Universidad San Francisco de Quito (USFQ), Ecuador, will again host the WSE and the first meeting of the SIBE on its Galapagos campus. This campus is located on the Island of San Cristobal and was established in 2002. This Summit is planned as part of a broader program designed to teach evolution to students and the general public that will take place throughout the year in mainland Ecuador. Structure of conference This four-day conference will consist of 40-minute talks by invited speakers, as well 15-minute submitted talks. There will also be poster sessions. Professors, post-docs, and students from throughout the world will be able to submit abstracts for talks or posters. This conference will include 250 participants; thirty speakers and chairs will be invited. On the third day, conference participants will be able to attend guided tours of the island. Both terrestrial and marine environments will be visited. Address: GAIAS, San Cristobal Island, Galapgos, Puerto Baquerizo Moreno, Galapagos, ECUADOR Sponsor: Universidad San Francisco de Quito   Ecuador Visas Ecuador does not require a visa for tourists (90 days maximum stay). Colombian citizens must present an apostilled Certificado de Pasado Judicial Galapagos Science Center USFQ no-reply@usfq.edu.ec America/Guayaquil public
Lugar
Galapagos Science Center
Inicio del registro
Finalización del registro

La Universidad San Francisco de Quito (USFQ) se complace en anunciar una reunión sobre evolución con el más amplio enfoque temático que el mundo ha presenciado en las últimas décadas. Esta cumbre de científicos se llevará a cabo del 9 al 12 de junio de 2005 en el Archipiélago de Galápagos, lugar que inspiró a Darwin para proponer la teoría que revolucionó nuestra concepción del mundo en relación a nuestros orígenes.

A través de una serie de presentaciones y discusiones, un grupo internacional de científicos, expertos en evolución, estarán frente a frente compartiendo sus puntos de vista sobre los mecanismos y las evidencias de esta teoría; además de discutir los horizontes de investigación a futuro.

La Universidad San Francisco de Quito (USFQ) será la anfitriona de esta cumbre y celebrará la fundación de su Instituto Académico de Artes y Ciencias de Galápagos (GAIAS). Este Instituto, creado en el año 2002, ocupa una extensión de 4,5 hectáreas en la bahía de Puerto Baquerizo Moreno, isla San Cristóbal. Siendo la única universidad en las Islas Galápagos, GAIAS se formó como un centro de primera categoría para estudiantes internacionales e investigadores con el objetivo de promover y desarrollar el estudio de la ciencia evolutiva en el Ecuador y el mundo.

La Cumbre de la Evolución será la más grande reunión científica de este género y la culminación de un programa diseñado a enseñar sobre evolución a estudiantes de primaria y secundaria que se llevará a cabo a lo largo del año en Ecuador.

Este evento científico consistirá en una serie de presentaciones seguidas por discusiones abiertas entre los conferencistas y el resto de participantes. El programa tendrá lugar en el salón Municipal de la Isla San Cristóbal. La Cumbre tendrá un máximo de 165 participantes invitados con el fin de garantizar una asamblea diversa y calificada. En el primer día participarán reconocidos científicos que han investigado temas trascendentales relacionados con la Teoría de la Evolución, desde el origen de la vida hasta la evolución del ser humano. En el segundo día, las conferencias tratarán sobre las pruebas y evidencias que sustentan esta Teoría. En el tercer día, se discutirán los problemas contemporáneos más importantes sobre evolución y los participantes podrán viajar a distintas regiones de interés científico de la Isla y a otros lugares del Archipiélago. Además, está planificado un viaje opcional por bote alrededor de las Islas al concluir la conferencia.

Los participantes de la Cumbre son un grupo internacional de científicos quienes compartirán sus conocimientos y harán sus contribuciones en materia de evolución en todos los campos de la biología. Además de los expositores, se invitó a otro grupo de científicos que como relatores, darán un punto de vista diverso al de los conferencistas para asegurar un amplio margen de debate. En cada sesión participarán también moderadores que, a más de tener un amplio conocimiento sobre la materia, han sido escogidos por su habilidad para dirigir discusiones. Se incluirá también como participantes a científicos ecuatorianos, biólogos del exterior quienes han mantenido una amplia interacción con la USFQ y su estación de campo amazónico (Estación de Biodiversidad Tiputini), historiadores, filósofos, investigadores y escritores en materia de evolución.

El tema evolución ha sido debatido en varias conferencias anteriores, sin embargo, nueva información sobre diferentes tipos de organismos biológicos, metodología innovadora y un flujo de datos recientes estimula nuevas reflexiones y estudios sobre esta materia.

Esta Cumbre difiere de otras reuniones o conferencias sobre el tema por su importancia, ya que las principales áreas de investigación de la evolución biológica estarán representadas. Sus participantes además, provienen de varios lugares del mundo, aspecto que contribuirá a una mayor diversidad cultural e intelectual. Durante las conferencias, se pondrá énfasis en hacer presentaciones cortas para estimular debates sobre los temas a tratar, de tal manera que relatores, estudiantes y otros participantes puedan unirse a las discusiones.

Las memorias de la Cumbre de la Evolución se publicarán en el futuro como guía sobre los más recientes conceptos en evolución del siglo XXI.

Programa

Programa Tentativo

 

Día 1
 Evolución desde el origen de la vida hasta los humanos
Apertura  
8:45-9:00 Dr. Carlos Montúfar (Universidad San Francisco de Quito, Ecuador)
Sesión I  
Moderador Dr. Sun Weiguo (Nanjing Institute of Geology and Paleontology, China)
9:00-9:45 Dr. Antonio Lazcano (Universidad Autónoma de México, Mexico): Origen de la vida
  Relator: Dr. William Schopf (University of California-Los Angeles, USA)
9:45-10:30 Dr. Mikhail Fedonkin (Paleontological Institute RAS, Russia): Evolución de las Eras Arcaica y Proterozoica
  Relator: Stefan Bengtson (Swedish Museum of Natural History, Sweden)
10:30-11:15 Dr. Richard Fortey (British Museum of Natural History, England): Evolución reciente en la Era Fanerozoica
  Relator: Prof. Patricia Vickers Rich (Monash University, Australia)
11:15-12:00 Discusión
12:00-13:30 Almuero
Sesión II  
Moderador Dr. Gabriel Trueba (Universidad San Francisco de Quito, Ecuador)
13:30-14:15 Dr. Peter Gogarten (University of Connecticut, USA):  Bacteria y la base genética de evolución
  Relator: Dr. Margaret Riley (University of Massachusetts-Amherst, USA)
14:15-15:00 Dr. Geoff McFadden (University of Melbourne, Australia): Protistas y el fenómeno celular en evolución
  Relator: Dr. Laura Katz (Smith College, USA)
15:00-15:30 Discusión
15:30-16:00 Receso
Sesión III  
Moderador 15:30-16:00
16:00-16:45 Dr. Timothy White (University of California-Berkeley, USA): Registro de paleontología humana
  Relator: Dr. Eudaldo Carbonell (Universitat Rovira i Virgil, Spain)
16:45-17:30 Dr. L. Luca Cavalli-Sforza (Stanford University, USA): Evolución molecular del animal humano
  Relator: Dr. Peter Forster (University of Cambridge, England)
17:30-18:00 Discusión
   
Day 2
Evidence for evolution
Sesión I  
Moderador Dr. Carlos Valle (Universidad San Francisco de Quito, Ecuador)
9:00-9:45 Dr. Leticia Avilés (University of British Columbia, Canada): Niveles de selección
  Relator: Dr. Sean Rice (Yale University, USA)
9:45-10:30 Dr. Joan Roughgarden (Stanford University, USA): Selección sexual en animales
  Relatora: Dr. Patricia Gowaty (University of Georgia, USA)
10:30-11:15 Drs. Peter and Rosemary Grant (Princeton University, USA): Evolución y ecología en las Galápagos
  Relator: Dr. Trevor Price (University of Chicago, USA)
11:15-12:00 Discusión
12:00-13:30 Almuerzo
Sesión II  
Moderador Dra. Lourdes Torres (Universidad San Francisco de Quito, Ecuador)
13:30-14:15 Dr. Douglas Schemske (Michigan State University, USA): Microevolución en poblaciones de plantas
  Relator: Dr. John Avise (University of Georgia, USA)
14:15-15:00 Dr. Peter Stevens (Missouri Botanical Garden, USA): Sistemática y diversidad en plantas
  Relator: Dr. Kevin de Queiroz (Smithsonian Institution, USA)
15:00-15:30 Discusión
15:30-16:00 Receso
Sesión III  
Moderador Dr. Mary Jane West-Eberhard (Universidad de Costa Rica, Costa Rica)
16:00-16:45 Dr. Gunter Wagner (Yale University, USA): Desarrollo como un fenómeno evolutivo en animales
  Relator: Dr. Billie Swalla (University of Washington, USA)
16:45-17:30 Dr. Kenneth Wolfe (University of Dublin, Ireland):  Genómica de hongos y bioinformática
  Relator: Dr. Masatoshi Nei (Pennsylvania State University, USA)
17:30-18:00 Discusión
20:00-22:00 Sesión de los estudiantes de la escuela de graduados
Día 3
Salida de campo
  Dr. Frank Sulloway (University of California-Berkeley, USA): Líder del tour

 

Día 4
¿Qué es evolución?
Sesión I  
Moderador Dr. David Wake (University of California-Berkeley, USA)
9:00-9:45 Dr. William Provine (Cornell University, USA):  La historia del pensamiento evolutivo
  Relator: Dr. Mary Winsor (University of Toronto, Canada)
9:45-10:30 Dr. Elisabeth Vrba (Yale University, USA):  Lo que la evolución y los evolucionistas pueden hacer
  Relator: Dr. Bruce S. Lieberman (University of Kansas, USA)
10:30-11:15 Dr. Niles Eldredge (American Museum of Natural History, USA), Charles Darwin,  el Misterio de Misterios, and Teoría de la Evolución Moderna
  Relator: Dr. Douglas Futuyma (University of Michigan, USA)
11:15-12:00 Discusión
12:00 -13:30 Almuerzo
Sesión II  
Moderador Dr. Jan Sapp (York University, Canada)
13:30-14:15 Dr. Lynn Margulis (University of Massachusetts-Amherst, USA): Evolución por simbiosis
  Relator: Dr. Colleen M. Cavanaugh (Harvard University, USA)
14:15-15:00 Dr. Richard Michod (University of Arizona, USA): Evolución por genes
      Relator: Dr. Pierre-Henri Gouyon (Université Paris-Sud, France)
15:00-15:30 Discusión

 

Organizers

ECUADOR


Santiago Gangotena (Universidad San Francisco de Quito)

Carlos Montúfar (Universidad San Francisco de Quito)

Diego Quiroga (Universidad San Francisco de Quito)

Tracey Tokuhama-Espinosa (Universidad San Francisco de Quito)

Gabriel Trueba (Universidad San Francisco de Quito)

Carlos Valle (Universidad San Francisco de Quito))

 

UNITED STATES


Micah Dunthorn (University of Massachusetts)

Tom Kunz (Boston University)

Cost and Fees

Registration Fee: $350 (Students $200)

1. INTERNATIONAL TRAVEL

USFQ has obtained from American Airlines special discount fares for international travel. The contact at American Airlines - Quito is: Mari Castillo (Mari.Castillo@aa.com) Please contact her directly.

You may choose another airline if it is of your convenience.

2. QUITO STAY/ GALAPAGOS FLIGHT/ GALAPAGOS STAY

Condor Travel Agency in Quito will handle the local travel and lodging. Please contact Mariana Lanusse at mariana-lanusse@condortravel.com . Condor travel can also assist you on pre and post-tours.

BASIC PROGRAM QUITO & THE GALAPAGOS 2009

3. MEALS

Local restaurants will provide meals. USFQ will coordinate and work closely with these establishments in order to assure quality service. Our university has used local restaurants for similar events in the past without any inconvenience.

4. USFQ SUPPORT

USFQ counts with an experienced summit staff that is ready to assist you on all your needs both in Quito as well as in the Galapagos.

Should you have any questions, please contact Patricia Sierra at evolution2009@usfq.edu.ec.

Academic Committee

  • Antonio Lazcano,   Universidad Autónoma de México
  • Micah Dunthorn,  University of Massachusetts at Amherst
  • Roderick Mackie,   University of Illinois at Urbana
  • Gabriel Trueba, Universidad San Francisco de Quito.

Instructions for abstracts and presentations

Guidelines


Authors should indicate whether the abstract is for a poster or an oral presentation and identify the section of the meeting you want to place your presentation.
 

Sections:
 

  • Origins of life and bacterial evolution
  • Eukaryotic diversity
  • Evolution of plants and animals
  • Confronting creationism and intelligent design
  • Evolution of the parasitic lifestyle and emerging diseases
  • Evolution and conservation
  • Evolution and human affairs

How to prepare the abstract:
 

  1. The abstracts must be written in English. For participants whose native language is not English we recommend to have somebody review the document before submission.
  2. The deadline for abstract submission is June 10, 2009
  3. Authors submitting abstracts must register otherwise abstract will be eliminated.
  4. Use default single spacing and 12 point, Times New Roman font. Do not use colors.
  5. The main text of the abstract must be left and right justified.
  6. Do not include any references in the abstract.
  7. Use correct taxonomic nomenclature (pay attention to the use of capital letters and italics)
  8. Abstracts must fit onto a single A4 page and contain no more than 1900 characters.
  9. Figures or tables must fit within the space allowed and must be black and white.
  10. Abstracts must describe a body or research finished. Statements such as “………… will be discussed” are not acceptable.
  11. Set margins to 4 cm on all sides.
  12. Authors’ names should consist of the full first name, any initials, and the family name, and should be centered. The presenting author should be indicated with an asterisk (*). Leave a blank line after the list of authors.
  13. For the title use font Times New Roman bold
  14. Names and affiliations should be written as the example below:

Julio Rodriguez1 , Sandra Barragan1, and George Finch2

1Universidad Nacional Autónoma de México,  2University of California, Berkeley.

Abstracts must be sent by e-mail to: vbarragan@usfq.edu.ec.  

The subject line must include the sentence “WSE abstract”. You should receive a confirmation in the next 4 days.
Questions:
gtrueba@usfq.edu.ec

Specifications for Poster Presentations
 

  1. Posters must be 1.20 x 1.20 m
  2. The posters should have the following sections : Abstract, introduction, materials and methods, results, conclusions, and brief bibliography
  3. The meeting secretariat will advise you where to place your poster.
  4. Abstract title, author names, and the institution, in large letters centered at the top of the poster.
  5. Place your address, phone and fax numbers and e-mail in the upper right-hand corner.
  6. At least one of the authors must be at the assigned space during the designated time to discuss the poster.
  7. The poster should be readable from a distance of 1-3 meters. This means that all lettering should be at least 8 mm high.
  8. Consider symmetry when laying out your poster, try to balance elements like text boxes, images, etc, so they flow and look pleasing.
  9. Abstract, graphs and figures should be readable from a distance of 2-3 meters. Pay attention to size and quality.
     

Specifications for Oral Presentations

 

  1. Each participant can present only one oral presentation which must last 12 minutes with 3 minutes for questions.
  2. Oral presentations should be submitted to gtrueba@usfq.edu.ec.
  3. Oral presentations must be in English and there won’t be translators.
  4. Oral presentations should contain: background, objectives, methods, results, conclusions/implications. Objective should be clearly stated. Avoid unnecessary detail in methods unless the methodology is the central topic of your talk. Primarily discuss the results and conclusions. Conclusions should relate back to objectives.
  5. Presentations must be in Power Point format. File format: Microsoft Power Point presentation formatted for Windows (all versions), Adobe PDF Files
  6. Please create and save your file name in accordance with the rule below. 7)
    Ref. number/Last Name.ppt, example: OE1 Smith.ppt
  7. If you are not able to present your talk, it is essential that you contact the secretariat meeting immediately to notify them of any change of presenter or withdrawal. You will not be permitted to present from your own laptop
  8. The meeting rooms are equipped with Windows-PCs (Office 2005 version), no Macintosh machines.
  9. Audio-visual equipment available includes a microphone and one LCD projector. Slide Projector will not provided.
  10. Laser pointers will be available
  11. Make yourself known to the chairpersons. Plan to meet with the Session Chairman near the speakers’ platform 15 minutes before the beginning of the session. Please provide the session chair with the completed speaker information card you will be given at registration. The name of your Session Chairperson is given in Program-Abstract book. All speakers are encouraged to sit in the front row of the auditorium
Comparte en:
Contact image
Contacto